Förslag på egenvård

  1.  Bok, finns enbart på Storytel - "Hitta lugn i kris", av Helena Kubicek Boye, legitimerad psykolog, KBT-terapeut och mindfulnessinstruktör
  2. Bok "När livet slår till", Russ Harris, finns där böcker finns att köpa och på Trollhättans bibliotek
  3. Digital bok "Doing what matters in times of stress" - utgiven av WHO, skriven på enkel engelska med mycket bilder
  4. Om kriser, information från 1177
  5. Teknik för att behålla lugnet, FACE COVID-19

 

Må bra under isoleringen

För dig som lever under isolering nu under Coronapandemin kan tillvaron efter ett tag kännas slitsam. Här är några tips på vad du kan göra varje dag för att må bättre och hålla humöret uppe.

Dagliga rutiner

  • Ta hand om din hygien
  • Drick vatten
  • Städa en plats eller rengör en sak
  • Sköt om något som växer eller lever
  • Kontakta någon utanför hemmet, t.ex via telefon eller över balkongen
  • Gör något som ökar din puls
  • Gör något som du i efterhand kommer vara glad för att du gjort
  • Gör något bara för att du vill
  • Se till att skratta minst en gång

Var medvetet närvarande i

  • Ett ljud eller en sång
  • Något du ser
  • En känsla